Nový význam starého symbolu
Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: „Vezměte, jezte, toto jest mé tělo.“ Pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: „Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů. Pravím vám, že již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu s vámi pít kalich nový v království svého Otce.“
matouš 26,26-29
Ježíš zde dává nový význam starému symbolu. Původní význam velikonoční večeře vycházel z události, při níž Bůh vysvobodil svůj lid z egyptského otroctví (Exodus 12,1-30). Nový význam má co do činění s osvobozením od hříchu prostřednictvím Kristovy oběti na kříži. Nová velikonoční večeře se stala symbolem ještě plnějšího vysvobození než stará.
Když Ježíš láme chléb a předává jej svým učedníkům, říká: „Vezměte, jezte, toto jest mé tělo.“ Aniž by měnil smysl, mohl dodat: „které se pro vás bude lámat“. Poté bere kalich a poukazuje na to, že to je jeho „krev, která zpečeťuje smlouvu“, jež se vylévá na odpuštění hříchů. Podobně jako krev stvrzovala starozákonní smlouvu mezi Bohem a jeho lidem, bude tomu tak i v nové smlouvě, předpovězené v Jeremjáši 31,31-34.
Způsobem, kterému museli rozumět, Ježíš svým učedníkům říká, že zemře namísto nás. Zde je základ evangelia. Ježíš nesl odsouzení, jež patřilo nám, tak aby ti, kteří jej přijmou, mohli mít účast na jeho věčném životě. Zemře na našem místě. Jeho krev bude vylita „na odpuštění (našich) hříchů“. Chvalme za to Boha. Z této zástupné oběti plynou všechna další požehnání.
V Ježíšových slovech o poslední večeři je ale ještě něco dalšího, co je důležité. Ježíš zde opět, tváří v tvář smrti, ukazuje, že má události pod kontrolou. Ví, že vítězně vstane a v budoucnu bude slavit se svými následovníky – že budou společně pít z plodu vinné révy v nebeském království.
Křesťané všech vyznání, přestože se liší v názorech na přesný symbolický význam jednotlivých částí Večeře Páně, z ní učinili hlavní událost své bohoslužebné zkušenosti. Pavel přesně vystihl smysl tohoto obřadu, když napsal: „Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.“ (1. Korintským 11,26).
Nová symbolika ukazuje dvěma směry: nazpět ke Kristově zachraňující smrti a dopředu k jeho opětovnému příchodu za účelem nastolení plnosti Božího království.
Když slavíme Večeři Páně, zamysleme se nad hloubkou oběti, již symbolizuje, a nad zaslíbením, které se nám v ní nabízí.
Zveme všechny ke slavnostnímu stolu
Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: „Vezměte, jezte, toto jest mé tělo.“ Pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: „Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů. Pravím vám, že již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu s vámi pít kalich nový v království svého Otce.
Ve stanovenou hodinu zaujal Ježíš se svými dvanácti apoštoly místo u stolu. Řekl jim: „Velice jsem si přál ještě jíst s vámi beránka, dříve než budu trpět. Je to naposledy, co ho jíme takto. Záhy se totiž stane to, co vám Bůh obětmi velikonočního beránka naznačoval.“
Když jim po modlitbě podával kalich s vínem, řekl, že už ho s nimi nebude pít, dokud se nesejdou k hostině na nebi.
Pak vzal chléb, poděkoval Bohu, rozlámal ho a podával svým učedníkům se slovy: „To je moje tělo, které se za vás obětuje. Tímto způsobem si mně znovu připomínejte.“ Po večeři jim podal opět víno a řekl: „Tento kalich je znamením nové smlouvy Boha s člověkem, zpečetěné krví, kterou za vás proliji.„
Lukáš 22,14-20 / Slovo na cestu
V sobotu 16. prosince 2023 ve sborovém společenství na Střední ulici prožijeme slavnostní bohoslužbu „VEČEŘE PÁNĚ“.
Zveme všechny ke slavnostnímu stolu.
Jan Polášek