Věčný život - umírání, smrt a naděje

Umírání a smrt se, žel, dotýká každého z nás, proto je dobře, že Bůh každému z nás nabízí naději. Podívejme se, co nás při studiu tohoto tématu ve 4. čtvrtletí roku 2022 čeká.

1. Vzpoura v dokonalém vesmíru

Než se blíže podíváme na problematiku umírání a smrti v našem životě, zaměříme v úvodní lekci svou pozornost na to, jak je vůbec možné, že se v dokonalém Božím stvoření může objevit něco, co narušuje a ničí jeho krásu.
„Neexistovala žádná jiná naděje na vykoupení těch [satana a jeho andělů], kteří byli svědky nevýslovné nebeské slávy, radovali se z ní, viděli úžasnou Boží velebnost a v přítomnosti vší této slávy se proti němu vzbouřili. Neexistovaly žádné nové a úžasné projevy vznešené Boží moci, které by na ně mohly zapůsobit tak hluboce jako ty, kterých již byli svědky. Jestliže byli schopni vzbouřit se v samotné přítomnosti nevýslovné slávy, nemohli se již dostat do lepší situace, ve které by se osvědčili. Neexistovala žádná další silnější moc ani žádné větší výšky a hloubky nekonečné slávy, které by přemohly jejich žárlivé pochybnosti a vzdorovité reptání. Jejich vina a trest musí být úměrné jejich vznešeným výsadám v nebeských síních.“ (Con 21)

2. Smrt v hříšném světě

V lekci budeme uvažovat o pádu Adama a Evy, o tom, jak hřích a smrt ovládly náš svět, a jak už v zahradě Eden Bůh zasadil pro lidstvo semínko naděje.

3. Lidská přirozenost ve Starém zákoně

Zamyslíme se nad tím, jak se Starý zákon dívá na přirozenost člověka a jeho stav po smrti.

4. Naděje ve Starém zákoně

4. lekce je o tom, jak se ve starozákonních časech rozvinula představa o konečném vzkříšení, se zvláštním zaměřením na výroky Jóba, některých žalmistů a proroků Izajáše a Daniela.

5. Od Mojžíše k Lazarovi

V 5. lekci se budeme blíže zamýšlet nad zázraky vzkříšení, ke kterým došlo před tím, než Kristus zemřel na Golgotě a byl slavně vzkříšen. Autor lekce si všímá toho, cituji, že „v žádném z těchto záznamů ani v žádném jiném biblickém příběhu o vzkříšení nenacházíme nějakou zmínku o údajném zážitku z posmrtného života.“
​Ellen Whiteová k tomu dodává: „Zázrakem vzkříšení Lazara chtěl Kristus poukázat na vzkříšení všech spravedlivých, kteří zemřeli. Svým slovem a svými skutky se představil jako původce vzkříšení. Ježíš, který měl zanedlouho sám zemřít na kříži, tam stál s klíči smrti jako vítěz nad hrobem a prohlašoval, že má právo i moc dát věčný život.“ (DA 530; TV 338)

6. Zemřel za nás

V 6. lekci se zaměříme na Kristovu smrt a na to, co pro nás znamená příslib věčného života.

7. Kristovo vítězství nad smrtí

7. úkol se věnuje otázce Kristova vzkříšení a všem přesvědčivým důkazům, na jejichž základě mu můžeme věřit: „Mrtví slyšeli, jak Ježíš na kříži zvolal: ‚Dokonáno jest.‘ Jeho hlas pronikl stěnami hrobů a probudil mrtvé ze spánku. Stejně tomu bude, až se Kristův hlas ozve z nebe. Pronikne do hrobů, otevře je a mrtví v Kristu vstanou. Při Spasitelově zmrtvýchvstání se otevřelo jen několik hrobů, při jeho druhém příchodu však uslyší jeho hlas všechny Boží děti a vyjdou ze svých hrobů k slávě nesmrtelného života.“ (DA 787; TV 503)

8. Naděje v Novém zákoně

V této lekci se zaměříme na novozákonní texty vyjadřující krásnou naději na Kristův návrat a s ním spojené vzkříšení.

9. Protiřečí si Bible?

9. úkol se věnuje několika zajímavým textům, které lidé používají k obhajobě učení o nesmrtelnosti duše. Studium by mělo nejen posílit naši víru, ale mělo by nám také pomoci najít laskavé odpovědi těm, kteří zpochybňují toto klíčové biblické učení.

10. „Věčný“ oheň

10. lekce odkrývá několik rozšířených, ale „problematických“ pohledů na to, co se děje s člověkem po smrti.
„Ze základního bludu o přirozené nesmrtelnosti lidské duše vychází učení o vědomém stavu po smrti. Tato nauka, podobně jako učení o věčném utrpení, odporuje učení Písma, zdravému úsudku i lidskému citu. Podle všeobecně rozšířeného přesvědčení vědí vykoupení lidé v nebi všechno, co se děje na zemi, zvláště pokud jde o jejich přátele, které tu zanechali. Byl by to pro zesnulé důvod k radosti, kdyby věděli o strastech žijících lidí, sledovali hříchy, kterých se dopouštějí jejich milovaní, a museli se dívat, jaké prožívají starosti, zklamání a nesnáze? Jak by pak mohli prožívat nebeskou blaženost, když by v myšlenkách byli u svých blízkých na zemi? Jak pobuřující je představa, že jakmile člověk vydechne naposled, dostane se duše hříšníka, který nečinil pokání, do pekelných plamenů. Jaký strach musí prožívat lidé, kteří sledují, jak jejich milí odcházejí do hrobu nepřipraveni, aby tak přišli do věčného hříchu a zatracení.“ (GC 545; VDV 355)

11. Svody na konci času

Při studiu lekce se zaměříme nejen na pět konkrétních „svodů“ z oblasti duchovna a nadpřirozených jevů, ale zejména na biblický pohled, který nám pomůže správně je zhodnotit a zaujmout k nim správný postoj.

12. Na pevném biblickém základu

Ve 12. lekci si připomeneme celkový biblický pohled na člověka, který je často v rozporu s populárními názory naší společnosti. Zároveň uvidíme, jak můžeme stát na „pevných biblických základech“ i v tomto zmateném krizovém období na konci dějin.
„Pán brzy přijde a my musíme být připraveni setkat se s ním v pokoji. Buďme rozhodnuti udělat vše, co je v našich silách, abychom lidem kolem nás předali světlo. Nemáme být smutní, ale radostní, a máme mít Pána Ježíše stále před sebou. Přijde brzy. Musíme být připraveni a čekat na jeho zjevení. Ó, jak bude nádherné vidět ho a být přivítáni jako jeho vykoupení! Čekáme dlouho, ale naše naděje nemá ochabovat. Budeme-li moci vidět Krále v jeho kráse, budeme navždy požehnáni. Toužím nahlas volat: ‚Vzhůru domů!‘ Blížíme se k době, kdy Kristus přijde s mocí a velkou slávou, aby vzal své vykoupené do jejich věčného domova.“ (8T 253)

13. „Byly otevřeny knihy“

V předposlední lekci otevřeme téma soudu na konci času. Připomeneme si jeho tři hlavní fáze: předadventní soud, soud během milénia a vykonání rozsudku. Celý proces končí věčným životem ospravedlněných a druhou smrtí bezbožných.

14. „Hle, všechno tvořím nové“

Na konci čtvrtletí budeme uvažovat o slavném zaslíbení nového nebe a nové země, včetně nebeského chrámu, Boží přítomnosti, konce smrti a slz – a nakonec i definitivního vítězství Boží lásky.

Pozvání ke společnému studiu Bible ve 4. čtvrtletí zakončím citátem z knihy Velké drama věků od Ellen Whiteové: „Bible označuje dědictví spasených slovem ‚vlast‘ (Žd 11,14–16). Nebeský Pastýř tam zavede své věrné k pramenům živých vod. Strom života bude každý měsíc dávat své ovoce a listí stromu bude sloužit pro zdraví národů. Budou tam věčně proudící toky, průzračné jako křišťál, a stromy rostoucí na jejich březích budou na cesty připravené pro vykoupený lid vrhat blahodárný stín. Rozsáhlé nížiny tam budou stoupat ke krásným pahorkům a malebná horstva se budou skvět ve svém majestátu. V pokojných rovinách, při živých tocích najde Boží lid, který byl na světě tak dlouho poutníkem a cizincem, svůj domov.“ (GC 675; VDV 435)

​Přeji Vám, ať během studia v každé lekci naleznete právě to, co vám v tom týdnu chce Bůh sdělit, protože právě to potřebujete slyšet, abyste úspěšně dorazili až do cíle vaší pozemské pouti – do nebeského království.

Vlastimil Fürst

Kromě "studijních tříd" v modlitebně nabízíme také možnost virtuální diskuze nad danými lekcemi "Průvodce studiem Bible"

KAŽDOU SOBOTU 9.30 – 10.30, ONLINE UŽ OD 9.00

ODKAZ na online třídu

V případě, že se na Google Meet připojujete pomocí mobilních telefonů:
(CZ) +420 234 610 485
PIN: 772 811 792

AKTUÁLNÍ ROZPIS SLUŽEBNOSTÍ / SOBOTNÍCH BOHOSLUŽEB

Lekce můžete zakoupit v traktátu, nebo si je stáhnout na stránkách Sobotní školy (alternativně kliknutím na obrázek).